X
تبلیغات
کارشناسی ارشد مواد 93-94

کارشناسی ارشد مواد 93-94
کارشناسی ارشد مواد
به کليه داوطلبان توصيه مي‌شود پيش از انتخاب رشته دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي (شماره 2) را مطالعه کنند.داوطلبان مجاز به انتخاب رشته آزمون کارشناسي ارشد از ساعت 14 روز دوشنبه 8/3/91 تا ساعت 24 روز پنجشنبه 11/3/91 مي‌توانند براي انتخاب رشته اقدام کنند.


خواندن نکات زير مي‌تواند راه گشاي يک انتخاب درست باشد.....(بقیه در ادامه مطلب)


برچسب‌ها: نکات مفید, انتخاب رشته, داوطلبان مجاز, کارشناسی ارشد, نتایج نهایی

ادامه مطلب
 
ساختار پايان نامه كارشناسي ارشد

لطفا جهت دانلود کليک کنيد


 

چند توصیه برای شروع اخذ پایان نامه کارشناسی ارشد:

·         موضوع پایان نامه خود کارشناسی ارشد را با توجه به معیارهایی مانند نیاز جامعه، در اختیار داشتن امکانات تحقیق نظری و عملی، داشتن دانش و علاقه در زمینه مورد نظر، آینده شغلی و مواردی از این قبیل انتخاب کنید و سعی کنید موضوع پایان نامه شما در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر تغییر زیادی نداشته باشد.

·         سابقه تحقیق را بررسی کنید. ببینید آیا قبلا کسی در زمینه مورد نظر تحقیق انجام داده‌است یا خیر؟ برای این مورد لازم است تعداد زیادی مقاله از مجلات معتبر، مقاله از کنفرانس، کتاب، گزارش تحقیق و مواردی از این قبیل را شناسایی کرده باشید و یک نسخه از آنها را به همراه یک جمع‌بندی برای خود حفظ کرده باشید.

·         یکی از استادان که در زمینه مورد نظر از تخصص کافی برخورداراند را به عنوان استاد راهنما انتخاب کرده و پروپوزال خود را با ایشان درمیان بگذارید. در این جلسه بجز فرم کامل شده پیشنهادیه لازم است تا سابقه تحقیق را بطور کامل نزد ایشان ارائه کنید. همچنين اطمينان حاصل كنيد كه از نظر ظرفيت اخذ دانشجو ايشان بتوانند شما را بعنوان دانشجوي خود قبول كنند.

·         به اين نكته توجه داشته باشيد كه لازم است حداقل يكي از استادان راهنما و يا مشاور، استاد تمام وقت يا نيمه وقت واحد باشند و ظرفيت خالي داشته باشند.

·         در صورت جلب نظر استاد راهنما، در مورد استاد مشاور و همچنین مشاور صنعتی خود با ایشان مشورت کنید.

·         مدارک مورد نیاز دانشکده را فراهم و اقدام‌های قانونی را برای شروع تحقیق انجام دهید.

·         توجه داشته باشید که تصویب پایان نامه تازه شروع کار است. شما شش ماه فرصت داريد تا از پايان نامه خود دفاع كنيد.

توصیه‌های مهم در تدوین پروپوزال:

·         پروپوزال يا طرح تحقيق ، پيش نويس پ‍ژوهشي است كه شما مي بايست براي اخذ مدرك تحصيلي خود انجام دهيد. در پروپوزال ، شما به معرفي موضوعي كه براي پايان نامه خود انتخاب كرده ايد ، توضيح اهميت آن موضوع ، ذكر پ‍‍ژوهش هايي كه در گذشته در اين باره صورت گرفته ، و نتايجي كه فكر مي كنيد از تحقيق خواهيد گرفت می پردازيد. هم چنين روش يا روش هايي كه در پژوهش از آن ها بهره خواهيد گرفت را ذكر مي كنيد.
شكل پروپوزال بنا بر هدفي كه از آن داريد و يا به مقتضاي رشته تحصيلي شما مي تواند قدري متغير باشد
.

·         عنوان پایان نامه خود را طوری انتخاب کنید که کوتاه بوده اما بخوبی بیان کند که چه کاری را می‌خواهید انجام دهید. زمان و مکان نیز در آن آمده باشد. از ذكر عبارت‌هايي مانند بررسي، ارائه و ارزيابي در ابتداي عنوان خودداري نماييد.

·         فايل پیشنهاد پروژه از وب سايت دانشگاه دریافت کنید و آن را به دقت تکمیل کنید. در این فرم باید ثابت کنید که این تحقیق باید انجام شود، شما بهترین فرد برای انجام این تحقیق هستید، این زمان بهترین زمان برای انجام این تحقیق است، موضوع تحقیق بسیار شفاف است، روش تحقیق و نتایج احتمالی بسیار شفاف است و به چه امکانات و زمانی نیاز دارید. تمامي قسمت‌هاي پروپوزال را به دقت تكميل كنيد و از راهنمايي كه در عنوان بخش‌هاي مختلف پروپوزال آمده است كمك بگيريد.

·         در بيان تاريخچه تحقيق حتماً تعدادي از تحقيق‌هاي انجام شده در سال‌هاي اخير را ذكر كنيد. به منظور ذكر نمونه حتماً از فرمت استاندارد مرجع دادن استفاده كنيد.

·         فايل پروپوزال خود را براي تاييد اوليه براي مدير گروه ايميل كنيد و تاييد اوليه را اخذ كنيد.

·         پروپوزال را به تصويب استاد راهنما و استاد مشاور برسانيد و نسبت به تاييد كميته گروه اقدام نماييد.

·          فرم را به مدير گروه تحويل دهيد.

توصیه‌های مهم در انجام پروژه:

·         هفته‌ای یک بار استاد راهنمای خود را ملاقات کنید و گزارش پیشرفت ارائه کنید. بر اساس قانون، دانشجو موظف است هر دو ماه يك گزارش پيشرفت كار نيز به دانشكده ارائه كند.

·         وقت زیادی بر روی مطالعه سابقه تحقیق قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا راه خود را بهتر انتخاب کنید، از تجربه دیگران بهره ببرید و از دوباره کاری پرهیز کنید. برای این منظور در کتابها، مقالات چاپ شده در مجلات، مقالات چاپ شده در مجموعه مقالات کنفرانس، گزارش‌های تحقیق و . . . جستجو کنید.

·         تمام مطالبی را که تهیه می‌کنید شماره گذاری کنید تا بعدا در فهرست مطالب از آن کمک بگیرید. در هنگام تهیه گزارش نهایی باید مرجع تمامی شکل‌ها، جدول‌ها، نمودارها و مطالب خاص را در همان محل ذکر کنید و در فهرست مطالبی که در انتهای گزارش آورده‌اید منابع را با فرمت مصوب دانشگاه لیست کنید. مقالات تهیه شده را به استاد راهنمای خود ارائه دهید و نظر ایشان را در بهبود روند مطالعه تاریخچه جویا شوید.

·         در اولین زمان ممکن فصل‌بندی پروژه خود را به استاد راهنما پیشنهاد و پس از انجام اصلاحات مکتوب کنید. این کار به انجام تحقیق شما نظم و انضباط می‌دهد.

·         برای اثبات صحت آنچه در تحقیق خود به آن می‌رسید فکری بکنید. چرا که باید نتایج تحقیق خود را با داده‌های واقعی و یا یک مدل بجز مدل خود مقایسه کنید.

·         چند کتاب در مورد شیوه نگارش و ادبیات گزارش نویسی مطالعه کنید. رعایت موارد دستوری نگارش پایان نامه را دست کم نگیرید.

·         در تایپ گزارش خود نکات تایپ را رعایت کنید. این نکات در هیچ مدرسه و یا دانشگاهی تدریس نمی‌شود! اما شما باید از آن اطلاع داشته باشید.

·         توصيه هاي مهم در جلسه دفاع:

·         زمان شما براي ارائه مطالب خود فقط 15 دقيقه است. توجه داشته باشيد كه در حدود 2 الي 3 دقيقه (حداكثر 5 دقيقه) به لزوم انجام تحقيق و تاريخچه تحقيقات انجام شده قبلي در زمينه كار خود بپردازيد (حداكثر 3 اسلايد) و باقيمانده زمان را به توضيح در مورد روش كار خودتان و يافته‌هايتان بپردازيد.
نتيجه گيري و بحث در مورد يافته‌هاي شما مهمترين قسمت پايان نامه است كه همگي مايل به شنيدن آن هستند.

·         صفحه اول پاور پوینت، صفحه عنوان باشد و قبل از شروع جلسه در حال نمایش باشد تا حاضرین با عنوان، محقق، استاد راهنما و سایر مطالب سمینار بیشتر آشنا شوند. در صورتی که برای شما امکان دارد، بهتر است از رایانه خودتان استفاده کنید تا مشکلات عدم تطبیق فونت و نرم افزار برای شما پیش نیاید. در این حالت می‌توانید در متون فارسی از فونت‌های زیبایی که موجود است بجای فونت پیش‌فرض ویندوز استفاده کنید. در صورتی که امکان استفاده از رایانه خودتان میسر نیست، حتماً چند ساعت قبل این کنترل‌ها را با رایانه محل سمینار کنترل کنید.

مراحل آمادگي براي جلسه دفاع از پايان‌نامه:
1- دريافت و تكميل فرم آمادگي براي دفاع
2- امضاء استاد راهنما و استاد مشاور به منظور تاييد آمادگي دانشجو براي دفاع (البته بدون درج تاريخ)
3- تحويل مدارك زير به گروه:
- فرم آمادگي براي دفاع
- يك نسخه پرينت از پايان نامه (نيازي به صحافي نيست اما ظاهر پايان نامه نبايد مشكلي داشته باشد. فرمت‌ها بايد رعايت شده باشد)
- يك سي دي حاوي:
فايل پايان نامه فايل پاور پوينت ارائه فايل منابعي كه در فهرست منابع آمده است (منابعي كه نسخه كاغذي هستند نيازي به ارائه نيست)
- جدولي كه استاد راهنما و استاد مشاور مشخص كرده باشند كه در چه روزهايي و چه ساعاتي براي تشكيل جلسه مي‌توانند به دانشكده تشريف بياورند
- گواهي كاربرد نتايج پايان نامه در صنعت
- گواهي ارسال مقاله يا قبول چاپ مقاله به همراه مقاله‌هاي مورد نظر
4- اخد تاريخ و ساعت دفاع و نام داور (معمولا دو تا چهار روز پس از انجام مرحله قبل)
5- تهيه آگهي اعلام جلسه دفاع و تحويل پنج نسخه از آن به گروه
6- انجام ساير امور اداري در محل دانشگاه

معیارهای موثر در نمره پایان نامه:

·         سطح علمی و کاربردی پایان نامه

·         نحوه تجزیه و تحلیل، بحث و نتیجه‌گیری

·         نحوه و میزان استفاده از منابع و ماخذ و به روز بودن آنها

·         نحوه تنظیم و تدوین مطالب و حسن نگارش

·         نحوه بکارگیری جداول و منحنی‌ها و شکل‌ها

·         نحوه ارائه پایان ‌نامه و میزان توانایی دانشجو در پاسخ به سوالات در جلسه دفاعیه

·         پذیرش نهایی مقاله استخراج شده از پایان نامه در مجلات ISI، علمی- پژوهشی و کنفرانس‌های بین‌المللی و یا ملی

امور پس از برگزاري جلسه دفاع

·         در پايان جلسه دفاع، اصلاحات مورد نظر داوران را از ايشان بگيريد.

·         اصلاحات مورد نظر داوران را در پايان نامه خود اعمال كرده و به همراه يادداشت ايشان براي تاييد شفاهي به هر دو داور خود مراجعه كنيد.

·         در صورت تاييد داوران، پايان نامه را نزد استاد راهنما و سپس استاد مشاور ببريد تا ايشان صفحه مخصوص را (فقط يك نسخه) امضاء نمايند.

·         پايان نامه را نزد دو داور ببريد تا ايشان نيز صفحه مخصوص را امضاء نمايند.

·         پايان نامه را نزد مدير گروه ببريد تا ايشان نيز صفحه مخصوص را امضاء نمايند.

·         با راهنمايي استاد راهنما مقاله‌اي از پايان نامه خود برابر فرمت دانشگاه تهيه كنيد. فرم مخصوصي وجود دارد كه لازم است تا استاد راهنما مقاله را تاييد كند.


 
تفاوتهای کارشناسی و کارشناسی ارشد


1- شاید برای شما هم مهم باشه که بدونید تفاوتهای بین دوره ی کارشناسی و کارشناسی ارشد چیه؟ آیا این تفاوتها از جنس تفاوتهای مدرسه و دانشگاهه یا نه، جور دیگریست؟ آیا دونستن این فرق ها به ما در تصمیم گیری برای ادامه تحصیل یا عدم اون کمک خواهد کرد؟ آیا آشنا بودن با این تفاوتها باعث خواهد شد که دوران موفق تری رو در کارشناسی ارشد طی کنیم؟ در متن امروز قصد داریم تا حد ممکن به این پرسشها پاسخ بدم.

 
2- خب طبیعتا همیشه یک سری تفاوتهای ظاهری وجود داره مثل نگاه متفاوتی که نسبت به  دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود داره، کلاسهای خلوت تر،سایت کامپیوتر جدا، وجود استاد راهنما و مشاور، کتابهای عموما انگلیسی، تعداد واحدهای کم در طول هر ترم، دوران کوتاهتر تحصیل و ... اما همه ی اینها تفاوتهای ظاهریه و وجودشون دلیل داره. با این حال تفاوتهای مهمتری هم هست که بهتره به اونها بپردازیم.

 
3- شاید بارزترین تفاوتی که بین دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود داره این باشه که دانشجویانی که وارد دوره ی ارشد میشن، باید ساعات زیادی رو به درس خوندن اختصاص بدن. برخلاف دوران کارشناسی که بسیاری از دانشجویان میتونن زمان زیادی رو صرف کارهای دیگه غیر از درس خوندن بکنن، توی دوران ارشد دانشجو باید تقریبا تمام وقت به درس بپردازه. میشه کمتر هم خوند اما به طبعش نمرات کاهش خواهد یافت و خطر افتادن(نمره زیر 12) و مشروطی(معدل زیر 14) و اخراج(دو ترم مشروطی) بیشتر خواهد شد. پس کلا سیستم شما رو مجبور خواهد کرد که بیشتر درس بخونید و برای همین هم هست که میانگین معدل دانشجویان کارشناسی ارشد علی رغم سخت تر بودن دروس بسیار بالاتر از میانگین معدل دانشجویان کارشناسیه.


4- تفاوت مهم دیگه تعداد واحدهای دانشجویان در هر ترم و در نتیجش عمق پرداخت به دروسه. در دوره کارشناسی دانشجویان به طور معمول هر ترم چیزی بین 14 تا 20 واحد درسی رو میگذرونند که در مقایسه با تعداد واحد 8 تا 12 واحدی دوره کارشناسی ارشد بسیار بیشتره  اما دلیل این مسئله چیه؟ به جرات میتونم بگم که شاید در بسیاری از دروس تنها تفاوت بین درس 4 واحدی کارشناسی با درس 4 واحدی دوره کارشناسی ارشد انگلیسی بودن کتابهاست اما مسئله ای که باعث میشه دانشجوی مقطع بالاتر چند برابر دانشجوی مقطع پایین تر روی یک درس وقت بذاره اینه که شما در دوره ی کارشناسی با خوب خوندن جزوه و نگاهی گذرا به کتاب میتونید نمره ی خوبی کسب کنید اما در دوره ی ارشد عملا  نمیتونید روی جزوه حساب کنید. استاد حجم زیادی رو در ساعتی نسبتا کم ارائه میکنه و این شما هستید که باید کتاب (یا کتابها) رو با تمام جزئیات مطالعه کنید و وقت زیادی رو هم صرف حل تمرینات کتاب و بعضا پروژه ها و سمینارهای مرتبط با اون درس بکنید. البته طبیعی هم هست که بواسطه همین حل کردن تمرینات و ارائه ی پروژه و سمینار، عمق یادگیری شما از اون درس در دوره ی ارشد، خیلی بیشتر از یادگیری سطحی در دوره ی کارشناسی خواهد بود.

 
5- تفاوت دیگه ای که میشه بهش اشاره کرد اینه که شما در دوران ارشد، جدای از دروسی که پاس میکنید وقت زیادی رو هم باید صرف تز و پایان نامتون بکنید. سبک کار در تز با پاس کردن درسها کاملا متفاوته. وقتی درسی رو میگذرونید، به هر حال استادی هست که میاد یک سری مطالب رو تدریس میکنه و منبع مشخصه و امتحان مشخصه و استاد هم وقت بیشتری رو برای رفع اشکال صرف میکنه اما در پایان نامه، اساتید راهنما و  مشاور همونطور که از اسمشون هم مشخصه صرفا نقش راهنمایی و مشاوره رو برعهده دارند و هیچ وقت نباید انتظار داشت که اشکالات رو هم برای شما رفع کنند. استاد موضوع و مسیر کلی رو برای شما مشخص میکنه و  این شما هستید که باید با مطالعه ی کتب و مقالات مختلف اون مسیر رو طی کنید و مشکلات احتمالی پیش آمده رو رفع کنید. متاسفانه اگر در زمانی که مشغول کار رو پایان نامه هستید روی مسئله ای گیر کنید و راهنمایی و مشاوره ی اساتید هم نتونه راهگشا باشه، ممکنه مجبور بشید چند هفته ازوقتتون رو برای حل اون مشکل صرف کنید.

 
6- تفاوت مهم دیگه ای که میتونم نام ببرم افزایش دایره ی توانایی های شما در دوره کارشناسی ارشد می باشد. در دوره کارشناسی ارشد شما سطح توانایی زبان انگلیسیتون رو افزایش خواهید داد و یاد میگیرید که چطور بدون مشکل یک کتاب یا مقاله ی انگلیسی رو مطالعه کنید. کار با با نرم افزارهای عمومی مثل Word، Latex، Ftex و PowerPoint یا نرم افزارهای برنامه نویسی تخصصی مثل Matlab، Mathematica و Maple رو یاد خواهید گرفت. دید بسیار خوبی نسبت به رشته ای که در آن مشغول به تحصیل هستید پیدا خواهید کرد و توانایی های مختلف آموزشی و پژوهشی  بدست خواهید آورد.

 
7- همونطور که گفته شد دوران کارشناسی ارشد دورانی متفاوت از کارشناسی و شما در این دوران در عین حال که سختی زیادی رو تحمل خواهید کرد(بجز سختی هایی که برای قبولی در این مقطع متحمل میشید)، توانایی های علمی زیادی رو هم بدست خواهید آورد، اما اینکه اون سختی ها ارزش رسیدن به اون توانایی ها رو داره یا نه به خودتون بستگی داره. اینکه به صرف کلاس اجتماعی بالاتر میخواین فوق بگیرید، اینکه اگر با لیسانس هم موقعیت شغلی مناسبی دارین اما باز هم به فکر کارشناسی ارشد هستین، اینکه مطمئنین هرگز به دکترا فکر نخواهید کرد اما میخواین هر طور شده فوق لیسانستون رو بگیرین مسائلی هست که با خودتونه.


 
راههای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد

۱ - مطمئن باشید قبولی در کارشناسی اردشد هیچ فرمول جادویی و خاصی نداره.حرف اول و آخر رو زحمتی که میکشید میزنه و خب یه سری جزئیات مهم هست که اونها رو در این متن آوردم.فقط یادتون باشه زیاد اهمیتی نداره که دوره کارشناسی رو تو چه دانشگاهی گذروندین،مهم اینه که چطور درس خوندین و برای آزمون کارشناسی ارشد چطور درس بخونید.

۲- قبل از هر چیز باید تکلیف خودتون رو روشن کرده باشید که در چه رشته ای میخواین شرکت کنید و چرا؟ طوری هم تصمیم بگیرید که مطمئن باشید رشته ای که توش شرکت میکنید با توجه به علایق،استعدادها،شانس قبولی،وضعیت اشتغال و سایر شرایط درونی و بیرونی بهترین رشته ایه که میتونستید درش شرکت کنید.

۳- فرض کنید آزمون کارشناسی ارشد در فصل زمستان برگزار میشه.شما باید تا آخر بهار همان سال برگزاری آزمون کارشناسی ارشد،تمام دروسی که در آزمون میاد رو گذرونده باشید و اونها رو بطور تشریحی خوب خوب یاد گرفته باشید یعنی در طول ترم اون درس رو کاملا مطالعه کردید و شب امتحانی پاسش نکردین،چرا که مهمترین نکته برای قبولی در کارشناسی ارشد اینه که شما درسها رو بطور تشریحی خوب یاد گرفته باشید،حتی اگه آزمون بطور تستی برگزار بشه.

۴- سه ماه تابستون سال برگزاری آزمون کارشناسی ارشد رو صرف دوره ی کتابهای دروس آزمون و خلاصه برداری اونها بکنید.مطالعتون در این مرحله باید فقط تشریحی باشه و نیازی به تست زدن نیست البته بد نیست نگاهی به تستهای سالهای قبل بندازین تا دستتون بیاد سوالا چطوری طراحی میشه اما فقط در همین سطح تست کار کنید.

۵- معقولترین حالت برای دوره ی دروس در تابستون اینه که همون کتابهایی رو بخونید که پاسشون کردین حتی اگر کتابهای معروفی نباشن چرا اولا اون کتابها رو سرفرصت و در طول یک دوره چند ماهه خوب خوندین و تمام جزئیاتش دستتونه،ثانیا فرصتی ندارین که یک کتاب جدید رو از اول بخونید.تنها در حالتی کتاب دیگه ای رو مطالعه کنید که کتابی که پاس کردین واقعا نامفید و از لحاظ علمی بسیار ضعیف بوده باشه.اگر هم مبحث خاصی که در آزمون کارشناسی ارشد میاد تو کتابتون نبود بهتره فقط همون مبحث رو از کتابای دیگه مطالعه کنید.

۶- خلاصه برداری باید بگونه ای باشه که مثلا کتاب 300 صفحه ای رو در 50 صفحه خلاصه کنید تا در دفعات بعدی دوره ی دروس،فقط اون 50 صفحه رو بخونید.اگر در دوره های بعدی حس کردین بطور اساسی در مبحثی ایراد دارین باز به همون کتاب 300 صفحه ای مراجعه کنید و مشکلتون رو حل کنید.

7- حتی الامکان هیچ درسی رو کامل کنار نگذارید مگر در موارد خاص.موفق ترین افراد در کنکور کارشناسی ارشد کسانی هستند که همه درسها رو در حد نرمالی پاسخ میدن.در موارد خاص میتونین درسی رو کنار بگذارید مثلا در بعضی رشته ها درس زبان انگلیسی فقط ضریب یک داره و اگر کسی در سطح قابل قبولی انگلیسی نمیدونه بهتره هم وقت مطالعه قبل از آزمون و هم وقت سر جلسش رو به سایر دروس که ضریب بیشتری دارن اختصاص بده.

8- سعی کنید ترم مهر قبل از آزمون رو حداقل واحد ممکن رو بگیرید.مرخصی رو به هیچ وجه توصیه نمیکنم چون ماهها موندن در خونه،واقعا سخت و یکنواخت و فرسایشیه و ممکنه وسط کار کلا بیخیال درس خوندن بشید.با داشتن تعداد واحد کم،هم گهگاه به دانشگاه میرین و تو جو درس خوندن قرار میگرین و هم درسهای ترمتون نوعی تنوع رو براتون ایجاد میکنه،فقط سعی کنید واحدهای آسونی رو بردارید تا مجبور نباشید وقت زیادی رو مخصوصا در زمان امتحانات پایان ترم صرفشون کنید.

9- از مهر ماه فقط خلاصه ها رو بخونید و تستهای موضوعی و طبقه بندی شده بزنید.اگر بتونین تو آزمونهای آزمایشی شرکت کنید خیلی خوبه چون هم بهتون انگیزه ی رقابت میده هم برنامه ریزی بهتری به درس خوندتون میده و هم سطحتون رو در مقایسه با سایر شرکت کننده های آزمون کارشناسی ارشد مشخص میکنه.درسهای حفظی نیاز به دوره ی زیاد داره.درسهای فرمولی نیاز به تست زدن زیاد داره و درسهای مفهومی نیاز به این داره که قبلا اون درسها رو بطور تشریحی خوب یاد گرفته باشید.

10- تا یک ماه قبل از آزمون کارشناسی ارشد تستای کنکورای سالهای قبل رو نزنید،اونها رو نگه دارید واسه ماه آخر.میتونین هر هفته،دو سال از آزمون کارشناسی ارشد سالهای قبل رو بزنید.این طوری تو یک ماه 8 یا 9 آزمون سالهای قبل رو دوره کردین.یک یا دو روز رو صرف هر آزمون بکنید(بسته به اینکه آزمونتون در یک روز برگزار میشه یا در دو روز) دقیقا هم شرایط سر جلسه رو ایجاد کنید،یعنی وقت بگیرید و تا پایان وقت به کار دیگه ای نپردازید.یک روز رو هم صرف مطالعه ی جوابها کنید.

11- روز آزمون با آرامش و اطمینان سر جلسه برید و مطمئن باشید نتیجه و رتبه ای که بدست خواهید آورد دقیقا بستگی مستقیم به زحمتی که کشیدین داره.در طول جلسه تمرکزتون رو کاملا حفظ کنید و فوق العاده دقت کنید هم در محاسبات و هم اینکه تستی رو جا نندازید یا بالا پایین نزنید.دور تستهایی که حس میکنن حل میشن اما زمان بر هستن رو خط بکشین تا بعد از اینکه همه تستها رو یک دور خوندین،برگردین و حلشون کنید.تستهایی رو هم نمیتونید حل کنید با ضربدر مشخص کنید.ضمنا اگر در حل تستی بین دو گزنیه شک داشتید حتما یکیش رو بزنید اما اگر بین سه یا چهار گزینه شک داشتین نه.

12- از روزی که آزمون رو دادین دیگه به نتیجه فکر نکنید تا نتایج بیاد.اگه درس خوندین نتیجه خوبه و نگرانی نداره.اگه هم درس نخوندین هم که خب نباید انتظار خاصی داشته باشید.تو مدتی که طول میکشه تا نتایج بیاد چند فرض رو در نظر بگیرید.اول اینکه فرض کنید رتبتون بین 1 تا 100 شده،ببینید در این حالت چطوری انتخاب رشته میکنید.بعد فرض کنید شدین 100 تا 200 و به همین ترتیب همه فرضهای ممکن رو در نظر بگیرید چون الان فرصت کافی برای مشورت و فکر کردن دارین،انتخاب رشته و دانشگاه رو نذارین صرفا برای بازه ی یک هفته ای بعد از اعلام نتایج.


 
مديريت استرس براي موفقيت در آزمون کارشناسي ارشد

استرس فشار و فرسايش بدن به هنگامي است که با شرايط متغيري روبرو شويم و يا به آنها فکر کنيم.فکر کردن به پذيرفته شدن يا عدم موفقيت در آزمون کارشناسي ارشد استرس به دنبال مي‌آورد. چون عدم موفقيت در آزمون کارشناسي ارشد ما را مجبور به سازگاري مجدد با زندگي خود مي‌کند. سازگاري با شرايط پس از آزمون کارشناسي ارشد ،بسته به نوع واکنش ما مي‌تواند کمک کننده يا آسيب رساننده باشد.


چگونه مي‌توان استرس را براي شرکت در آزمون کارشناسي ارشد حذف کرد؟
استرس مثبت بر تازگي زندگي مي‌افزايد. سر رسيدن مهلت آزمون ، رقابت داوطلبين ، برخوردها و حتي ناکامي‌ها و نگراني‌ها به زندگي ما عمق و غنا مي‌بخشد. هدف ما حذف استرس نيست، بلکه فراگيري چگونگي استفاده از آن به منظور کمک به خود است.

استرس کمتر از حدبرای آزمون ، عامل تنبلي است و در ما احساس خستگي و رخوت بر جاي مي‌گذارد. از سوي ديگر ، استرس مفرط تنش ايجاد مي‌کند. آنچه ما بدان نيازمنديم، يافتن سطح بهينه و مطلوبي از استرس آزمون است که ما را برمي‌انگيزد، ولي ما را در خود غرق نمي‌کند.


چگونه مي‌توان فهميد سطح بهينه استرس براي داوطلبين چيست؟
سطح واحدي از استرس که براي همه انسانها بهينه باشد، وجود ندارد. هر يک از ما مخلوقاتي منحصر به فرد با نيازهاي ويژه هستيم. بنابراين ، حتي وقتي ما روي ناراحت کننده بودن رويدادهاي خاص توافق داريم،  در واکنشهاي فيزيولوژي و روان شناختي به آن حادثه با هم تفاوت داريم.

 اين موضوع که استرسهاي شخصي ما چقدر هستند و ميزان تحمل ما در برابر آنها چقدر است، به شيوه زندگي و نوع نگرش ما بستگي دارد.


چگونه مي‌توان استرس آزمون را بهتر اداره کرد؟
شناسايي استرس آزمون و آگاه شدن از اثراتش، براي کاهش اثرات زيان آور آن کافي نيست. آنچه بدان نيازمنديم، تحت کنترل دراوردن استرس است .براي اين منظور چه کار مي‌توانيد انجام دهيد؟

شدت واکنشهاي عاطفي و هيجاني خود را به استرس کاهش دهيد.

    * آيا به آزمون کارشناسي ارشد به شيوه اغراق آميز مي‌نگريد و قبولي در ازمون را دشوار تلقي مي‌کنيد و درصورت عدم قبولي،از آن فاجعه مي‌سازيد؟

    * آيا انتظار داريدکه حتما در ازمون کارشناسي ارشد پذيرفته شويد؟

    * ديدگاه خود را نسبت به استرس تعديل و اصلاح کنيد. سعي کنيد شرايط را به شکلي در نظر بگيريد که مي‌توانيد برآن فائق آييد، نه چيزي که بر شما چيره مي‌شود.

    * سعي کنيد هيجانات شديد و مفرط خود را تعديل کنيد. جنبه‌هاي منفي را شرح و بسط ندهيد و به خود نگوييد «چه مي‌شود اگر... !!».

ذخاير بدني خود را افزايش دهيد.

    * غذاهاي مقوي به اندازه کافي و متعادل مصرف کنيد.

    * فراغت و تفريح را با مطالعه درآميزيد. به خود استراحت بدهيد و هرگاه ممکن بود، وقفه‌اي در مطالعه ايجاد کنيد.

    * به قدر کافي بخوابيد. تا آنجا که ممکن است برنامه خواب را رعايت کنيد.

ذخاير هيجاني _ عاطفي خود را حفظ کنيد.

    * اهداف واقع بينانه و معني‌دار را دنبال کنيد، نه اهدافي که ديگران براي شما در نظر گرفته‌اند .

    * انتظار ناکامي ‌، شکست و ياس را در زندگي داشته باشيد.

    * هميشه درباره میزان آمادگی ،با خود صادق  باشيد. 


 
مدیریت زمان برای آزمون کارشناسی ارشد

زمان از جمله نعمتهای گرانبهایی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق می‌باشد. اهمیت این برنامه ریزی زمانی دوچندان می شود که برای انجام کاری، مدت زمان محدودی را در اختیار داشته باشیم .البته انجام این امر ملاحظاتی را می‌طلبد و داوطلبین ازمون کارشناسی ارشد که قصد دارند وقت خود را برای انجام مطالعه دروس سازماندهی کنند، باید به چند نکته اساسی توجه نمایند:

   1. توجه به مفهوم فراطلایی زمان
   2. از بین بردن عوامل مخرب زمان
   3. تقسیم بندی و تفکیک زمان
   4. هدف گذاری امور زندگی
   5. سازماندهی فعالیتها و برنامه‌های زندگی
   6. عزم و اراده برای اجرای برنامه‌ها


نکته حائز اهمیت اینکه ، هر یک از موارد فوق ، مکمل مورد قبلی بوده و توجه به یک مرحله و غافل ماندن از مراحل بعدی ، نمی‌تواند داوطلب را به موفقیت در ازمون کارشناسی ارشد برساند. بنابراین ضروری است که تمامی مراحل گفته شده به صورت سلسله مراتب به اجرا درآید تا نتیجه نهایی و مطلوب حاصل گردد. برای هر فردی در همه عرصه‌های زندگی وقت ارزشی فراطلایی دارد. ارزش گذاردن بر ثانیه‌های زندگی ، زیربنایی‌ترین قدم در راه کنترل و مدیریت زمان به شمار می‌آید و این به معنای حساسیت داشتن به زمان است. برای مشخص شدن این موضوع که ارزش وقت ، توسط شما درک می‌شود یا نه، به این سوال پاسخ دهید که آیا برای وقت و زمان خود واقعا ارزش قائل هستید یا نه؟ و دلایل آنرا برای خود مشخص کنید.

برای پاسخ دهی به این سوال ، لازم نیست ایده‌آل پروری کنید، بلکه واقعیتهای روزانه را که با آنها مواجهید، در نظر بگیرید و یادداشت کنید تا به یک خودشناسی اولیه نائل شوید. نکته اینکه قبل از وارد شدن به حیطه برنامه ریزی امور زندگی ، ابتدا باید خصوصیات وقت و زمان را بشناسید که در این راستا می‌توان گفت وقت یک پدیده شخصی است و تنها شما مصرف کننده آن به شمار می‌آئید، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند به جای فرد دیگری از وقت او استفاده کند. از طرف دیگر ، وقت قرض دادنی و ذخیره کردنی نیست و افراد بطور یکسان از آن بهره‌مند هستند. بنابراین تنها راه برخورد با وقت ، استفاده درست از آن است. روی هم رفته می‌توان گفت که وقت غیر قابل تغییر است، لذا نه طولانی می‌شود و نه کوتاه.


عوامل مخرب زمان
وقت با سه نوع از عوامل مخرب روبروست که در این میان ، عادتهای غلط فرد ، مهمترین عامل مخرب زمان به شمار می‌آید. تجربه نشان داده است که با کنترل چند نوع از عوامل مخرب ، می‌توان سایر آفتها را نیز محدود کرد. برای شناسایی عوامل تخریبی زمان ، بایستی به بررسی و مطالعه منشها و روشهای خود پرداخت و آفات موجود را شناسایی کرد.

    * برای شناسایی آفتهای وقت ، بررسی عملکرد روزانه یکی از راههای مناسب به شمار می‌آید که در این راستا ، داوطلب می‌تواند با یادداشت عملکرد روزانه خود و تجزیه و تحلیل آن در طول روزها ، هفته‌ها و ماههای باقیمانده تا ازمون کارشناسی ارشد ، اشکالات موجود را دریابد. چنانکه گفته شد، شناسایی آفتهای تخریبی زمان ، یک گام اساسی در راه مبارزه به شمار می‌آید و نکته اینکه ، شناسایی این عوامل ، برخی راه حلهای مناسب را نیز روشن خواهد کرد.


    * برای مبارزه با آفتهای مربوط به خلق و خوی داوطلبینی که زمان را تلف می‌کنند، بهترین راه ، برقراری یک انضباط شخصی مستمر است که موجب بروز تغییرات تدریجی در این راه می‌گردد. از آنجا که عادتهای نامناسب به صورت تدریجی شکل می‌گیرند و موجب تخریب زمان می‌گردند، لذا تغییر این عادات نیز در طول زمان میسر خواهد بود، بر این اساس ، بایستی سرلوحه کار در شناسایی و از بین بردن عوامل مخرب زمان باشد.

راهکارهای مدیریت زمان
نکته دیگر در راستای مدیریت زمان ، این است که داوطلب بایستی ارزش زمان را درک کند و اجزای زمان را به خوبی بشناسد. به دنبال شناسایی زمان به راهبردهای عملی‌تر دست بزند که در این میان ، موارد زیر حائز اهمیت می‌باشند:

    * تقسیم بندی و تفکیک زمان
    * اولویت بندی امور زندگی
    * بهبود زمان و مدت بهره برداری از وقت


در راستای تقسیم بندی و تفکیک زمان ، هر داوطلب بایستی اوقات مربوط به یک روز ، یک هفته و یک ماه را بطور واضح مشخص کند. مشخص شدن این اوقات موجب بوجود آمدن وقت اضافی برای فرد خواهد شد. در نخستین گام در تقسیم بندی زمان ، باید مشخص شود که داوطلب در یک هفته چند ساعت مطالعه ، خواب ، رفت و آمد ، نظافت شخصی ، صرف غذا و اوقات فراغت دارد و در همین راستا داوطلب بایستی برای انجام کارهای مورد نظر در یک روز ، یک هفته ، یک ماه ، سه ماه و شش ماه ، یک قاعده و معیار زمانی مشخصی داشته باشد. بنابراین هدف از تفکیک اوقات این است که بدانیم، بطور کلی اوقات شما چگونه صرف می‌شود و از چه قسمتهایی می‌توان کاست و برای آن ، برنامه‌های دیگری جایگزین کرد.

بطور مثال ، فرض کنید که قصد دارید در رقابتهای فشرده آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنید، باید از هم اکنون ، زمان را تحت نظارت خود در آورید و بدانید که زمان یک سرمایه نامرئی است. باید بدانید که وقت روزانه ، هفتگی و ماهانه خود را چگونه می‌گذرانید و برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد ، چگونه باید آنرا تقسیم بندی کنید. بسیاری از افراد برای موفقیت در آزمونهای مختلف ، هزینه‌های فراوانی را متحمل می‌شوند، ولی به یک اصل مهم یعنی مدیریت زمان آزمون توجه نمی‌کنند. از طرفی ، بعضی افراد برنامه ریزی هم می‌کنند، پس برنامه ریزی آنان منطبق با استانداردهای علمی نیست و چه بسا ، یکی از علل مهم شکستشان در آزمون ، همین امر می‌باشد
سخن آخر
  برای اینکه به این امر واقف شویدکه چقدر از زمان و سرمایه وجودی خود اطلاع دارید، بدون درنگ به این سوالات پاسخ دهید، البته سعی نکنید که محاسبه کنید:

   1. یک هفته چند ساعت است؟
   2. در یک هفته چند ساعت خواب طبیعی دارید؟
   3. در یک هفته چند ساعت رفت و آمد می‌کنید؟
   4. در یک هفته چند ساعت صرف غذا خوردن می‌کنید؟
   5. در یک هفته چند ساعت اوقات فراغت دارید؟
   6. در یک هفته چند ساعت مطالعه می‌کنید؟
   7. در یک هفته چند ساعت به نظافت شخصی اختصاص می‌دهید؟ 


 برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد ، باید از هم اکنون ، زمان را تحت نظارت خود در آورید و بدانید که زمان یک سرمایه نامرئی است. باید بدانید که وقت روزانه ، هفتگی و ماهانه خود را چگونه می‌گذرانید و برای موفقیت، چگونه باید آنرا تقسیم بندی کنید. بسیاری از داوطلبین برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد ، هزینه‌های فراوانی را متحمل می‌شوند، ولی به یک اصل مهم یعنی مدیریت زمان آزمون توجه نمی‌کنند. از طرفی ، بعضی از داوطلبین برنامه ریزی هم می‌کنند، پس برنامه ریزی آنان منطبق با استانداردهای علمی نیست و چه بسا ، یکی از علل مهم شکستشان در آزمون کارشناسی ارشد، همین امر می‌باشد.

منبع:www.ebneyamin.com


 
تاثير معدل در كنكور كارشناسي ارشد

 گزينش نهايي در كنكور كارشناسي ارشد بر اساس نمره ي کل حاصل از 80 درصد نمره ي آزمون و 20 درصد معدل دوره ي کارشناسي انجام خواهد گرفت که اين 20 درصد  به صورت تراز شده اعمال مي شود.
نمره ي کل = نمره ي آزمون(درصدها) *.8+معدل موثردوره ي کارشناسي*.2
مبناي اصلي اين طرح اين است که معدل داوطلبان در هر دانشگاه و رشته تحصيلي تراز شود.
در اين شيوه ضرايب ويژه اي در نظر گرفته مي شود. به عنوان مثال ضرايب خاصي به هر رشته تحصيلي داده مي شود و براي دانشگاههاي مختلف هم ا ضريب خاصي در نظر گرفته مي شود تا تفاوت هاي موجود در ميان دانشگاهها تاثير زيادي در تاثير معدل و پذيرش داوطلبان نداشته باشد.
به بيان ساده تردانشگاه ها طبقه بندي ميشن و بر اساس يک ضريبي معدل موثر براي شما محاسبه ميشه و سپس اون معدل موثر هست که به عنوان بيست درصد از تراز شما در نظر گرفته ميشه.
حدود معدل از دانشگاهي به دانشگاهي ديگر فرق مي کند و بر اساس رده بندي دانشگاههاي کشور اين ضريب اعمال مي شود که در کنکور کارشناسي ارشد 80 درصد نمره ي تراز بر اساس نمره ي اکتسابي داوطلب در آزمون و 20 درصد باقي مانده بر اساس معدل اعلام شده از داوطلب در هنگام ثبت نام اعمال مي شود و مقدار اين ضريب بسته به موقعيت دانشگاه محل تحصيل مقطع کارشناسي متفاوت است همچنين اين معدل را در بين داوطلبين متجانس از نظر رشته ي مقطع کارشناسي و دانشگاه پذيرنده اعمال مي شود تا به نوعي عدالت رعايت شود مثلا من جغرافياي دانشگاه خواجه نصير خوندم به فرض اگر معدلم 14 باشد با ضريب 1.05 حدود 14.7 مي شود که در مقايسه با داوطلب هم رشته ي من در دانشگاه تبريز که ضريب 1.04 دارد معدلش 14.56 منظور مي شود ولي داوطلبي ديگر فرضا شما با رشته ي شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي که رشته اي به مراتب سخت تر از جغرافيا است ضريب معدل شما با داوطلبان متجانس با شما از نظر رشته ي کارشناسي و دانشگاه دوره ي تحصيل سنجيده مي شود زيرا شايد رشته ي جغرافيا نسبت به رشته ي شهرسازي آسان تر باشد و بديهي است که معدل هاي ارائه شده داوطلبيني که جغرافيا خوانده اند از داوطلبيني که شهرسازي خوانده اند بهتر باشد اما در مورد دانشگاه شايد واحد دانشگاه آزاد فرضا سنندج از دانشگاه تهرن در يک رشته ي متجانس شهرسازي معدلهايش بهتر باشد که اين سهل گيري نظام ارزيابي نمرات دانشگاه آزاد سنندج در برابر دانشگاه تهران را مي رساند.
ضريب براي دانشگاه آزاد يک هست يعني اگر معدل شما مثلا 15 بوده همون 15 ميشه معدل موثر شما. اما دانشگاههاي دولتي توسط وزارت علوم طبقه بندي شدن و ضرايب بالاتري از يک دارند مثلا اگه ضريب دانشگاهي 1.1 باشه اون معدل 15 ميشه 16.5 و اين معدل موثر شما خواهد بود.
دانشگاههاي معروف مانند دانشگاه تهران صنعتي شريف و اميرکبير ضرايب بالاتري دارند.ضريب موثر معدل براي دانشگاه خواجه نصير 1.05 مي باشد.

نکته مهم: زياد ديده شده که بچه هايي با معدل نه چندان بالا رتبه هاي برتر رادر ازمون کارشناسي ارشد کسب کرده اندو اين مساله بدان خاطربوده که در محاسبه نمره نهايي بيشترين تاثير را نمرات خود آزمون دارند.  پس اگر در دوره ليسانس نتونستيد معدل بالايي کسب کنيد، نا اميد نباشيد و با درصدهاي بالاتر در آزمون سراسري معدل مؤثرتون رو ارتقا بديد.